WHAT'S NEW?
Loading...

Linux : My new Environment Begins.. [Fedora 15].




Assalamualaikum.Dengan gembira dan hati yang tenang,Malik mengumumkan,mulai 1 Februari 2012,Malik sudah pun menggunakan Sistem Operasi Linux pada komputer peribadi Malik iaitu Fedora 15.



Setelah sebulan mencari punca masalah pada partition harddisk komputer Malik,akhirnya dapat juga diselesaikan pada petang 1 Februari tersebut.hahak.Mari kita lihat persekitaran desktop Fedora 15 ini.

Tidak tahu apa itu Linux?
Sebelum anda bertanya pada saya,adalah baik anda bertanya pada Uncle Google,kerana beliau pasti akan dapat menjawab persoalan-persoalan anda.Bukan Malik tak mahu huraikan,tetapi sudah banyak entri berkaitan linux pada website dan blog-blog.Jadi eloklah anda kaji dahulu dan kemudian anda bincang disini bersama saya untuk menambahkan ilmu pengetahuan kita bersama.ok

Fedora 15 Application

 Google Chrome pun boleh install dalam linux la.


Fedora 15 Windows Display

Siape kata kat linux tak boleh layan movie? Ongbak Rindu mari ni ha.haha

Ok.Untuk pengetahuan anda semua,Malik masih lagi baru dengan linux ini.Jadi sesetengah pertanyaan mungkin tidak boleh Malik huraikan jawapannya dengan tepat.Tetapi,bukan bermaksud anda tak boleh tanya langsung ye.saya akan cuba belajar dan biasakan diri dengan Sistem Operasi Linux dan mengkaji sistem ini dari semasa ke semasa.Mungkin lebih banyak entri berkenaan pengenalan linux selepas ini(itupun kalau tak sibuk).Sekian Terima Kasih.

p/s:Sebenarnya semasa proses installation Fedora ni,ada terkacau system file Windows,Jadi,Windows da tak boleh buka dan sebab itulah saya nak buat entri tentang Fedora ni saja.hahak.peace!


4 comments: Leave Your Comments

  1. Salam perkenalan. Walamak bro. Orang selalu mula dengan OS untuk newbie seperti Ubuntu dan turunannya. Tapi lu mula pada linux pertengahan. Syabas bro. Tapi wa tengok interface Fedora macam linux mint je. Ke lu ada tukar interface Fedora. Maklumlah wa tak pernah guna Fedora.

    ReplyDelete
  2. wasalam bro.hahak.kalau tak,aku mmg nak pakai ubuntu untuk melinux.tapi disebabkan aku pnya kerja perlu kan linux sebagai server,aku try install centos,tapi tak ngam.then aku try la fedora ni.ubuntu lebih pada GUI klau tak silap aku la.aku takde tuka pon interface fedora ni.mmg GUI die baru gini.klau fedora dulu mmg interfacenye server habis.yg ni menarik skit la tp stil server lg.hahak.ang guna apa bro?

    ReplyDelete
  3. salam rakan semua.. symasik baru dgn linux. sy mggunakan distro fedora 16.. selepas install sy cuba check update dan update.. selepas update sy reboot.. selepas reboot sy xdpt masuk login fedora lg.. kwn2 boleh tlg terangkan apa msalahnya?

    ReplyDelete